Наука та технологіїКосмос

У центрі галактики-примари знайшли екзотичний об'єкт

14:40 25 лип 2020.  391Читайте на: УКРРУС

Вчені виявили рідкісну чорну діру середньої маси (IMBH), віддалену від Землі на 10 мільйонів світлових років. Відкриття цього екзотичного об'єкта допоможе розкрити механізми утворення надмасивних чорних дір, які до сих пір залишаються невідомими. Про це повідомляється в статті, опублікованій в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Незвичайна чорна діра знаходиться в галактиці Привид світах (NGC 404), названої так через слабке світло і близького видимого розташування на небесній сфері до зірки Мирах. Маса об'єкта в 550 тисяч разів перевищує масу Сонця. IMBH займають проміжне положення між чорними дірами зоряної маси (до ста сонячних мас) і надмасивними чорними дірами або SMBH (від мільйона до мільярда сонячних мас). Звичайна чорна діра утворюється шляхом колапсу великої зірки, однак якщо маса зірки занадто велика (130-250 мас Сонця), то вона закінчує своє життя у вигляді парно-нестабільній наднової, яка не залишає після себе ніякого залишкового об'єкта.

Згідно з однією з моделей досить великі чорні діри утворюються при поглинанні великої кількості речовини, однак проблема полягає в тому, що IMBH досить рідкісні. Згідно з іншим сценарієм, надмасивні чорні діри виникають при прямому колапсі щільних міжзоряних хмар в ядрах галактик. На це вказує також те, що SMBH виявляються в ранньому Всесвіті, коли з моменту Великого вибуху пройшло занадто мало часу, щоб чорна діра встигла вирости до величезних розмірів.

Дослідники виявили чорну діру в Привиді світах, спостерігаючи за рухом газу навколо її ядра за допомогою комплексу радіотелескопів ALMA (Atacama Large Millimeter Array) в Чилі. Результати моделювання показали, що картина відповідає наявності чорної діри середньої маси. Згідно з висновками вчених, її існування підтримує обидві моделі еволюції SMBH. Вона має масу в межах діапазону, передбаченого моделями прямого колапсу, однак при цьому активно поглинає міжзоряний газ.

Ольга Левкун