Здоров'яВідкриття

Астрономи знайшли найстарішу і далеку чорну діру з існуючих

12:30 22 січ 2024.  220Читайте на: УКРРУС

Виявлено чорну діру всього на 400 млн років молодше Великого вибуху.

Міжнародна група астрономів із Франції, Великобританії, США та інших країн відкрила найдальшу і найдавнішу чорну діру з будь-коли знайдених. Дослідження опубліковано у науковому журналі Nature.

Виявлений вченими об'єкт знаходиться в галактиці GN-z11, розташованій за 13,4 млрд світлових років від Землі. Через величезну дистанцію дірка видно такою, якою вона була всього 400 млн років після Великого вибуху.

Читайте також: Вчені показали, як виглядав би Всесвіт, якби люди могли бачити гамма-промені

Як показали спостереження за допомогою космічного телескопа «Джеймс Вебб», чорна діра GN-z11 у 6 млн разів масивніша за наше Сонце і поглинає матерію з навколишньої галактики в п'ять разів швидше за можливу швидкість, передбачувану сучасними теоріями.

Розміри стародавніх надмасивних чорних дірок, які сформувалися, коли Всесвіту було менше 1 млрд років, не вкладаються в існуючі теорії освіти чорних дір, оскільки для досягнення маси в мільйони або мільярди разів більше сонячної їм повинні бути потрібні мільярди років постійного харчування речовиною.

Вчені припускають, що гравітаційна вирва таких розмірів гіпотетично могла виникнути при колапсі величезних хмар холодного газу та пилу, минувши стадії зародження, розвитку та згасання масивної зірки.

Вчені зазначили, що давня чорна діра уповільнює зростання своєї галактики GN-z11, поглинаючи та викидаючи газ та пил з її центру. Ці матеріали могли б бути ресурсом для створення нових зірок.

Астрономи розраховують знайти більше старих чорних дір у Всесвіті за допомогою телескопа Джеймс Вебб.

Фото: ESO/M. Kornmesser