Наука та технологіїКосмос

Вчені виявили молекулярний кисень за межами Чумацького шляху

15:26 21 лют 2020.  779Читайте на: УКРРУС

Галактика Markarian 231 знаходиться в сузір'ї Великої ведмедиці.

Вперше астрономи знайшли молекулярний кисень - газ, необхідний нам для дихання - в галактиці за межами Чумацького шляху.

Кисень - третій за поширеністю елемент у Всесвіті після водню і гелію. Саме тому астрономи кілька десятиліть тому вважали, що молекулярний кисень, O2, досить часто зустрічається в просторі між зірок. І незважаючи на ретельні пошуки, його ніяк не вдавалося знайти за межами нашої галактики.

І ось команда під керівництвом Цзюньчжі Вана (Junzhi Wang) з Шанхайської астрономічної обсерваторії (Китай) знайшла невловиму молекулу в галактиці Markarian 231.

Галактика Markarian 231 знаходиться в 560 мільйонах світлових років від нас у сузір'ї Великої ведмедиці. Це найближча до нас галактика з квазаром.

За допомогою радіотелескопів в Іспанії і Франції вчені засікли випромінювання на довжині хвилі 2.52 міліметра - ознака наявності O2.

Це не тільки перше спостереження молекулярного кисню під позагалактичних об'єктів, а й найбільша його кількість за межами Сонячної системи. До цього астрономи бачили молекулярний кисень лише в двох зіркоутворюючих хмарах в Чумацькому шляху - туманності Оріон і хмарі Ро Змієносця.

Чому в міжзоряному просторі так мало кисню? Вчені припускають, що атоми кисню і молекули води просто вмерзають в крупиці пилу. В яскравих зіркових яслах випромінювання від молодих зірок звільняє водний лід, випускаючи атоми кисню в навколишній простір, де вони отримують шанс об'єднатися в молекули.

Але навіть в таких умовах утворюється не так вже й багато молекул кисню. У туманності Оріон співвідношення молекул водню до кисню становить мільйон до одного.

А ось в галактиці Markarian 231 молекулярного кисню більш ніж в 100 разів більше. І вчені поки не можуть пояснити настільки велику кількість кисню.

У будь-якому випадку дані потрібно підтвердити подальшими спостереженнями.

Наукова стаття була опублікована в Astrophysical Journal.

Фото: Science News