Зелена планетаДослідження

Космічні бульбашки: вчені запропонували несподіваний план щодо пом'якшення наслідків зміни клімату

15:45 13 лип 2022.  1495Читайте на: УКРРУС

Система зможе зменшити кількість сонячного світла на 1,8 відсотка.

Стурбовані тим, що зусиль зі стримування потоку надлишкових парникових газів, що просочуються в нашу атмосферу, буде недостатньо, щоб врятувати нас від кризи, що посилюється, інженери Массачусетського технологічного інституту повернулися до давнього на десятиліття бачення, щоб допомогти послабити наслідки зміни клімату. Про це пише Science Аlert.

Щоб виграти час для того, щоб відучити себе від залежності від викопного палива, ми могли б просто підняти над планетою парасольку, зроблену з високотехнологічних бульбашок, щоб створити трохи тіні.

Читайте також: Вчені виявили найбільшу молекулу спирту у космосі

Вперше запропонована наприкінці 1980-х, пропозиція використовувати величезну космическую парасольку для блокування крихітної частини сонячної радіації не така надумана, як здається. І, чесно кажучи, це набагато менш ризикований план, ніж інші великомасштабні геоінженерні проекти, спрямовані на відбиття світла від поверхні у космос.

Проте, навіть якщо фундаментальна концепція охолодження Землі за допомогою будь-якого орбітального щита здійсненна, необхідні матеріали не будуть стандартними, вимагаючи властивостей, які зроблять їх міцними, легкими та оптично відповідними.

Початкові пропозиції були зосереджені на скляному сендвічі шириною 2000 кілометрів (1200 миль), видутому з матеріалів, здобутих у місячній породі. Поміщений у точний баланс між гравітацією Сонця та Землі та впливом сонячних променів та частинок, він відображатиме кількість світла, розраховану для пом'якшення постійного підвищення температури.

З тих пір розглядалися різні альтернативи, від наповнених воднем алюмінієвих куль до штучного кільця частинок, яке перетворило б Землю на мініатюрний Сатурн.

У всіх є свої плюси, але переважні мінуси відносять більшість до відра для сміття «хороша ідея, соромно за науку». Проте відчайдушні часи вимагають запеклих заходів. Впевнені у фундаментальних перевагах сонячного щита, вчені Массачусетського технологічного інституту закликають провести техніко-економічне обґрунтування розгортання плоту пінних бульбашок розміром із Бразилію.

Виготовлена з однорідної речовини, такої як розплавлений кремній, тонкі варіації товщини плівки бульбашки можуть відображати різні довжини хвиль сонячного випромінювання, підвищуючи її ефективність. І на відміну від складних орігамі, необхідних для складання та розкладання великих світловідбивних тканин для доставки, лист бульбашок можна надувати на місці, оптимізуючи витрати.

Найкраще, якщо станеться щось непередбачене, набагато ефективніше луснути купу бульбашок, ніж збирати хмари пилу, згадувати юрби крихітних парасольок або розбивати шибку розміром з місто.

Теоретично щільність маси такого щита має становити близько 1,5 грама на квадратний метр, що ставить його на один рівень зі спекулятивною технологією, що базується на роях орбітальних космічних парасольок.

Як і в багатьох інших подібних пропозиціях, технологія повинна підтримуватись перетягуванням каната між Землею та Сонцем, щоб уникнути необхідності у важких системах наведення.

В ідеалі інженери сподівалися б, що вся система зможе зменшити кількість сонячного світла, яке інакше обпалювало б нашу планету, на 1,8 відсотка — цифра, отримана в попередніх дослідженнях.

Чи зможуть вони знайти матеріал, що відповідає всім вимогам, і розробити відповідний спосіб запуску його в потрібне положення, а потім почати підірвати, залежить від фінансування для додаткових досліджень. Звичайно, нічого з цього ще не було опубліковано в журналі, що рецензується — дослідники просто викладають ідею в надії, що в майбутньому можна буде продовжити роботу над її розвитком. Так що поки що це переважно інтригуючі припущення.

Попередні експерименти показали, що тонкоплівкові бульбашки можна надувати при тиску близько тритисячної атмосфери при температурі -50 градусів за Цельсієм (-58 за Фаренгейтом). Але потрібно зробити набагато більше роботи, перш ніж ми зможемо хоча б подумати про те, щоб втілити план у життя.

«Ми вважаємо, що просування техніко-економічних обґрунтувань сонячного екрану на наступний рівень може допомогти нам приймати більш обґрунтовані рішення найближчими роками, якщо геоінженерні підходи стануть актуальними», — каже Карло Ратті, професор міських технологій у MIT Senseable City Lab.

Фото: MIT Senseable City